Hallo, ik ben Mako Kodama, een fortepianist uit Japan. Ik woon en werk nu in Den Haag, waar ik studeer aan het Koninklijk Conservatorium. Ik ben gespecialiseerd in het spelen van muziek uit de klassieke en romantische periode op historische instrumenten. In deze blog wil ik je iets vertellen over mijn passie voor Mozart en de fortepiano.
Wie was Mozart en wat voor piano speelde hij?
Mozart is een van mijn favoriete componisten. Zijn muziek is zo elegant, expressief en vol humor. Hij schreef meer dan 600 werken, waaronder symfonieën, opera’s, concerten, sonates, kamermuziek en nog veel meer. Hij componeerde voor verschillende instrumenten, maar de piano was zijn belangrijkste medium. Hij was zelf een briljant pianist en improviseerde vaak tijdens zijn optredens.
Maar de piano waarop Mozart speelde was heel anders dan de moderne piano die we vandaag de dag kennen. Het was een fortepiano, een voorloper van de piano die in de 18e en 19e eeuw werd gebruikt. De fortepiano heeft een lichter en houten frame, dunne snaren, een kleiner klavier en een eenvoudigere actie dan de moderne piano. De klank is zachter, helderder en intiemer. Het heeft ook meer kleuren en nuances, afhankelijk van hoe je de toetsen aanslaat.
Hoe speel je Mozart op een fortepiano?
Om Mozart goed te spelen op een fortepiano moet je rekening houden met verschillende aspecten:
- Stijl en conventies
- Mogelijkheden en beperkingen
- Interpretatie en expressie
Stijl en conventies
Eerst moet je de stijl en conventies van zijn tijd begrijpen. Mozart schreef zijn muziek in de galante stijl, gekenmerkt door eenvoud, elegantie en gratie. Hij gebruikte vaak contrasten tussen hard en zacht, snel en langzaam, majeur en mineur om zijn muziek levendig en opwindend te maken. Hij liet ook veel ruimte voor versieringen, variaties en improvisaties, die de persoonlijkheid van de speler konden tonen.
Mogelijkheden en beperkingen
Ten tweede moet je de mogelijkheden en beperkingen van het instrument kennen. De fortepiano heeft een kleiner bereik dan de moderne piano, dus sommige noten moeten worden getransponeerd of weggelaten. De fortepiano heeft ook minder volume en sustain dan de moderne piano, dus je moet meer aandacht besteden aan articulatie, frasering en pedaling. De fortepiano heeft ook verschillende registers, die elk hun eigen karakter hebben. Je moet weten hoe je deze registers moet gebruiken om contrasten en effecten te creëren.
Interpretatie en expressie
Ten derde moet je je eigen interpretatie ontwikkelen. Mozart gaf niet veel instructies over hoe zijn muziek gespeeld moest worden. Hij verwachtte dat spelers hun eigen smaak, gevoel en verbeelding zouden gebruiken om zijn muziek tot leven te brengen.
Er is niet één juiste manier om Mozart op een fortepiano te spelen. Je moet je eigen stem vinden en je eigen verhaal vertellen met zijn noten.
Meer weten of horen?
Ik hoop dat deze blog je interesse in Mozart en de fortepiano heeft gewekt. Als je meer wilt weten of horen over dit onderwerp, nodig ik je uit om mijn website https://major7.nl/docenten/mako-kodama/ te bezoeken of naar mijn concerten te komen. Ik speel regelmatig solo- en kamermuziekprogramma’s met Mozart en andere componisten uit zijn tijd op verschillende locaties in binnen- en buitenland.
Bedankt voor het lezen en tot snel!
Wil je ook leren hoe je Mozart en andere klassieke en romantische componisten kunt spelen op een fortepiano? Neem dan contact met mij op voor een proefles of een reguliere les. Ik geef les aan beginners en gevorderden, jong en oud, individueel of in groepen. Ik kan je helpen om je techniek, stijl, expressie en improvisatie te verbeteren. Ik geef les op een piano of fortepiano in Den Haag, maar ik kan ook naar jou toe komen als je er een hebt. Ik kijk ernaar uit om mijn passie voor Mozart en de fortepiano met je te delen!
Wat vind jij van Mozart en de fortepiano? Heb je ooit op een fortepiano gespeeld of geluisterd? Wat zijn je favoriete stukken of momenten van Mozart? Laat het me weten in de comment sectie hieronder. Ik hoor graag je mening en ervaring!
Discussie